חשיפה לשמש

גליה ברוך מולדת: נטורופתייה, תזונה, צמחי מרפא, הומאופתיה, דיקור, אומגה, עיסויים שונים.  0547475959 

 

 

מדוע חשוב להקפיד על חשיפה מבוקרת לשמש?

המלצות של ארגוני בריאות, מומחים ורופאים קוראות באופן ברור להפחית את החשיפה לשמש, אולם מעטים המומחים אשר מדגישים כי גם הימנעות מחשיפה לשמש עלולה לגרום לנזקים משמעותיים ולפגיעה בבריאות. (אי חשיפה לשמש בגלל עבודות משרד, מסנני קרינה, לבוש דתי ארוך) 

פחות אנשים יודעים שהשמש חיונית לבריאותם של בני האדם בגלל השפעתה על ייצור ויטמין  D  . אם תסגרו אדם בחדר חשוך מספיק זמן הוא יחלה ובסופו של דבר ימות. התזונה היא מקור דל לויטמין D וללא החשיפה לשמש מאגרי ויטמין D בגוף מדלדלים.

 התועלות של חשיפה לשמש הן רבות. מעבר לקשר הידוע של ויטמין D למשק הסידן ובריאות העצמות, ויטמין D מווסת כ 13% מהמערכת הגנטית והינו גורם משמעותי במערכת החיסון. אור החודר לעיניים מתורגם למסרים עצביים הגורמים למוח להפריש  12 כימיקלים המווסתים פעולות אוטומטיות כמו לחץ דם, טמפרטורת גוף, נשימה, עיכול, תפקוד מיני, מצב רוח, וויסות הורמונלי וויסות השעון הביולוגי. ויטמין D הוא לא בדיוק ויטמין אלא תוצר מטבולי שהינו הורמון מקבוצת הסטרואידים החיוני לתפקוד תקין של יותר מ 2333 גנים. מחקרים עדכניים מראים קשר בין מחסור בויטמין D לתחלואה בכ- 11 סוגי סרטן שונים, מחלות לב, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה, מחלות אוטואימוניות, סכרת, כאב כרוני, מחלות מפרקים, מומים מולדים ודיכאון. במחקר שנערך בבי"ס לרפואה בשיקגו נמצא שויטמין D משפר דיכאון וכאבים כרוניים בחולי סכרת סוג 2 באופן משמעותי. המשתתפים במחקר לקחו 50,000IU  ויטמין D כל שבוע במשך 6 חודשים. מכיוון שהמקור הטוב ביותר לויטמין D הוא השמש, מסתמן ש"ההנחיות להימנע מחשיפה לשמש והשיווק המסיבי של מסנני קרינה הם אולי הנחיות הבריאות המסוכנות והמטעות ביותר שקיימות" )לייף גרונסט, מומחה לטיפול נירו-מוסקולרי (  הדרך הפשוטה ביותר להגביר את רמות ויטמין ה D שלנו הוא בחשיפה לשמש. דווקא במדינתינו שופעת השמש- אין שום בעיה להנות מקרני השמש כמעט כל השנה. אם אתם סובלים מדכדוך או דיכאון- עשו לכם הרגל לשהות בשמש לפחות 20-30 דק' כל יום, רצוי עד השעה 11 והחל מהשעה 16 (בהירי אור ייקחו טווח יותר גדול)

המודעות הגבוהה לנזקי השמש, בשילוב השימוש במסנני קרינה, פוגע ביכולת הגוף לייצר ויטמין D וכתוצאה מכך ישנו מחסור חמור של ויטמין D בעולם המערבי. יחד עם התועלת וההגנה שמספקים מסנני הקרינה חשוב להזכיר כי חומרים רבים בהם נעשה שימוש בתעשיית הקוסמטיקה 

מכילים רכיבים רעילים ומסרטנים העלולים לפגוע בבריאות.

Elizabeth Plourde  הינה מדענית אמריקאית החוקרת את הנזקים הבריאותיים והאקולוגיים כתוצאה מהשימוש במסנני קרינה. היא מסבירה כי מסנני קרינה רבים מכילים חומרים הידועים כמסרטנים 

וכן חומרים הגורמים להפרעה הורמונלית כתוצאה משיבוש פעילותם של הורמונים אנדרוגנים ואסטרוגנים. בנוסף, יצרנים רבים עושים שימוש בחלקיקי מתכות כגון ליתיום ואבץ אוקסיד אשר יכולים לחדור דרך הממברנה לתאי הגוף ולהגביר נזקי חמצון. 

אין להבין מהנאמר עד כה שלהיטגן בשמש מרוחים בשמן שיזוף זה בריא. זה ממש לא בריא!!

מה שבריא זאת חשיפה בטווח הזמן הנכון, והתנהלות הגנה כשאין ברירה ונחשפים לשמש.

מומלץ להקפיד על חשיפה מבוקרת לשמש תוך הפעלת שיקול דעת והתחשבות בעונת השנה, השעה, הגיל, צבע העור וכדומה. יש לשים לב להיות מוגנים עם כובע ולשתות (כמובן מים, מה חשבתם?).

עדיף להיחשף לשמש הקיץ בשעות הנוחות יותר ולהימנע בשעות 11-16. מומלץ להשתמש בבגדי ים ארוכים המגנים מקרינת השמש ובכובע רחב, כשעובדים בחוץ רצוי בגדים קלים ארוכים ובהירים. להשתמש במסנני קרינה רק כשאין ברירה בעבודה, טיולים, או כל אפשרות אחרת בה אין הגנה.          

 

          קיץ נפלא!!!!