תזונה והפרעות קשב וריכוז

גליה ברוך ממולדת: נטורופתייה, תזונה, צמחי מרפא, הומאופתיה, דיקור, אומגה, עיסויים שונים.  0547475959


שלום רב! עוד כמה ימים חוזרים לבית הספר, והפעם בחרתי לכתוב על הפרעות קשב וריכוז.

אתמקד מעט בגורמים ובמיוחד באלו שניתן לשלוט בהם.

 

גורמים להפרעות קשב וריכוז: 

*תורשה.

*חוסר איזון כימי במוח (בעיקר באונה הפרונטלית) של מוליכים עצביים (סרוטנין, נוראדרנלין ודופמין).

*חילוף חומרים איטי של גלוקוז (חד סוכר) באונה הפרונטלית - גורם לפעילות מופחתת של יכולות מוטוריות וקשב.

*אלרגיות ואי סבילות למזון.

*מחסור ברכיבים תזונתיים עקב תזונה לקויה כגון רמות נמוכות של ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד המוח.

*חסכים רגשיים כגון הזנחה או התעללות הגורמים להפרשה מרובה של הורמוני מתח למוח.

*דרישות חברתיות גבוהות המלוות בנוקשות ותובענות (התקדמות הטכנולוגיה ועלייה בדרישות הכישורים הלימודיים).

*חוסר בשינה.

* חשיפה מוגברת לטכנולוגיות מסך.

*הרעלת מתכות כבדות.

*סיבוכים בהריון ולידה - בעיה באספקת חמצן למוח בזמן הלידה, פגים שנולדו טרם זמנם, הריון מרובה עוברים, הסתבכות חבל הטבור בלידה ועוד.

*מחסור בגירויים אינטלקטואליים וקבלת טיפול בסיסי בינקות עלולים לגרום להופעת ההפרעה.

*חוסר באספקת חמצן למוח במקרים של טביעה, חבלות ראש, שבץ מוחי, אפילפסיה, נטילת סמים, הפסקות נשימה וכד'.

*הפרעות קשב וריכוז עלולות להחמיר בעקבות חשיפה לרעלים, חומרים כימיים, תרופות, צבעי מאכל, סמים ואלכוהול.

 

לא נוכל לשלוט בכל הגורמים אך במה שכן ניתן, רצוי לספק את התנאים המתאימים.

חשוב ביותר סדר ומסגרת ביתית מתפקדת המספקת ביטחון מכל הבחינות, תזונה מתאימה, סביבה תומכת, שעות מוגדרות לשינה ולפעילות, הגבלה בשעות המחשב והטלויזיה, פעילות משפחתית משותפת, תמיכה והקשבה לצרכיו של כל ילד.

טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז

בטיפול הטבעי נתאים תזונה, נמליץ על הרגלי חיים נכונים כגון שינה, פעילות גופנית ועוד. בנוסף אפשר לטפל בצמחי מרפא, הומאופתייה, דיקור, וטיפולי מגע כגון עיסוי, רפלקסולוגייה ועוד.

הנה המלצות כלליות לתזונה, יש לזכור שכל מטופל הוא יחודי וצריך להתאים לו על פי מכלול הדברים שהגיע איתם.

 

תזונה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז:

התזונה המערבית וזאת שהרבה ילדים צורכים אינה מספקת את המרכיבים החיוניים לגוף ומצד שני מעמיסה בעודפים גדולים מרכיבים לא בריאים ומזיקים. וכן זה לא כל כך פשוט להרגיל לתזונה בריאה אך שווה לדעת ולנסות ליישם בבית.

כי על מנת לשפר תפקודים מוחיים יש להזין את המוח במרכיבי תזונה חיוניים.

תזונה נכונה ומאוזנת המכילה ויטמינים ובעיקר ויטמיני B, מינרלים, חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ומזונות מלאים וטריים מסייעת לחיזוק ואיזון מערכת העצבים והמוח ושומרת על תפקוד ותקינות של שאר מערכות הגוף. כמו כן, יש לשים דגש על הרגלי אכילה נכונים כגון אכילת ארוחות קטנות במרווחי זמן קצרים (כל 2-3 שעות)  אשר מונעת נפילות סוכר ומספקת אנרגיה זמינה.

הקפדה על תפריט מאוזן ובריא ושמירה על הרגלי אכילה נכונים יכולה לסייע בשיפור התסמינים של הפרעות קשב וריכוז, בפרט אלו הכוללות היפראקטיביות.

בנוסף, באם קיים חשד לאי סבילות או רגישות למזון אשר עלולים לגרום או להחריף הפרעות קשב וריכוז מומלץ לבצע דיאטת אלמינציה (הימנעות ממזון מסוים ולאחר מכן החזרתו לתפריט) שבעזרתה ניתן לזהות את המזון האלרגני.

 

להלן רשימת המלצות תזונתיות, מסודרות לפי סדר חשיבות.

 

הגברת צריכה של:

*חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 המצויות בעיקר בדגי ים כגון סרדינים, סלמון, הרינג (מטיאס), טונה, מקרל, פורל, הליבוט, סול , אגוזי מלך, צ'יאה ובזרעי פשתן. חומצות שומן אלו חשובות לשלמות ותקינות תאי הגוף ולתפקוד תקין של מערכת העצבים.

*פחמימות מורכבות כגון דגנים מלאים אשר שומרות על אנרגיה זמינה ומונעות עלייה וירידה חדה ברמות הסוכר בגוף.

*חומצות שומן חיוניות המצויות במזונות כגון אגוזים, שקדים, זרעים ושמן זית. חשוב לציין כי יש לצרוך אגוזים, שקדים וזרעים בצורתם הטבעית (ללא קלייה) משום שקליתם גורמת לחמצון והרס החומרים החיוניים.

*מזונות המכילים ויטמיני B כגון: דגנים מלאים (אורז מלא,שיבולת שועל, קינואה, גריסים וכד'), קטניות (עדשים, שעועית וכד'), ירקות (ירקות ירוקים עליים, נבטים, ירקות שורש וכד'), פירות (תפוחים, אגסים, פפאיה וכד'). ויטמיני B חיוניים לשמירה על בריאות מערכות הגוף ומסייעים בבנייה, שמירה ואיזון של המערכת העצבית.

*ירקות ופירות המשמשים כנוגדי חמצון. נמצא כי בהפרעות קשב וריכוז קיים תפקוד לקוי בסילוק רעלים, נוגדי החמצון מסייעים בסילוק הרעלים מן הגוף.

*מזונות המכילים אבץ (גרעיני חמנייה, דלעת, שקדים, קשיו, טחינה, עדשים, שעועית ועוד), אבץ מסייע להתפתחות ופעילות תקינה של המוח. רמות נמוכות של אבץ עלולות לגרום למחסור בסידן ומגנזיום המביאים לחשיפה מוגברת לעופרת.

*סיבים תזונתיים (שיבולת שועל, דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות) המאטים את קצב שחרור הסוכר לדם ולכן מונעים תנודות קיצוניות של רמת הסוכר בדם. בנוסף, הסיבים מסייעים בסילוק פסולת מן הגוף.

*נוזלים (כ-8-10 כוסות מים ליום) אשר חיוניים לפעילות תקינה של תאי הגוף.

 

הימנעות או הפחתת צריכה של:

*מזונות אלרגניים כגון חיטה, חלב ומוצריו, סויה, תירס, שוקולד, בוטנים, פירות הדר ובשר.

*מזונות מעובדים, תעשייתיים ומלאכותיים המכילים חומרים משמרים, צבעי מאכל וחומרי טעם וריח. נמצא קיים קשר בין היפראקטיביות לצבעי מאכל וחומצה סליצילית הנמצאת בחומרים משמרים.

*פחמימות פשוטות כגון סוכר, קמח לבן, עוגות ועוגיות. צריכת פחמימות פשוטות גורמת לעלייה וירידה מהירה ברמת הסוכר בדם המביאה לשחרור של הורמונים כגון אדרנלין ונור-אדרנלין אשר ממריצים את מערכת העצבים הסימפטטית וגורמים לחוסר איזון עצבי.

*ממריצים - צריכת יתר של ממריצים כגון קפאין (תה, קפה), שוקולד ומשקאות קלים עלולה לגרום או להחמיר הפרעות שינה.

*משקאות אלכוהוליים - האלכוהול עלול להפחית את רמות הסוכר בדם, לפגוע באיכות השינה ולמנוע ספיגה של ויטמיני B (בעיקר B6, B1, וחומצה פולית) אשר חיוניים לתפקוד תקין של מערכות הגוף בכלל ומערכת העצבים בפרט.

*הימנעות מאכילת מזונות המכילים שומן רווי- בשר בקר, מזון מעובד, מרגרינה, חמאה, שמנים מזוקקים. שומנים מסוג זה פוגעים בפעילות של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3.

*הימנעות ממזונות מהירים (ג'אנק פוד) ומטוגנים אשר מכילים שומנים מזיקים המעלים את רמות הרדיקלים החופשיים ופוגעים בפעילות תקינה של מערכת העצבים.

 

                                                                      שתהיה שנה טובה!!!